فروش تلفنی و بازاریابی تلفنی دو تخصص متفاوت اما مرتبط
در این مقاله قصد داریم که در مورد فروش تلفنی صحبت کنیم. در ابتدا یک سوال مطرح میشود که آیا فروش تلفنی با بازاریابی تلفنی فرق دارد یا خیر. در پاسخ به این سوال باید بگوییم که بله فرق دارند. در واقع فروش تلفنی یکی از زیر شاخههای بازاریابی تلفنی میباشد. به عبارتی هر فروش تلفنی نوعی بازاریابی است اما هر بازاریابی منجر به فروش نمیشود. در بازاریابی تنها هدف، فروش نیست و گاهی صرفا بابت اطلاع رسانی یا یادآوری از بازاریابی استفاده میشود. بازاریابی مانند یک علم است که نیاز به شناختن و یادگیری مهارت دارد. یک روش برای یادگرفتن مهارتهای مربوط به این علم میتواند استفاده از امکاناتی همچون پلتفرم زرین کال باشد.
کارایی فروش تلفنی
- کاهش هزینه و زمان فروش محصولات و ارائه خدمات به مشتریان، به ویژه مشتریان قدیمی.
- افزایش فروش محصولات و درآمد زایی بیشتر.
- سهولت در کار و جذب رضایت بیشتر مشتریان.
- فروختن محصولات با کمک بهترین تیمهای بازاریابی.
- استفاده موثر از انواع بانکهای اطلاعاتی.
مهارتهای لازم برای فروش تلفنی
روابط میان فردی و ارتباط موثر
همخوان بودن با مشتری و ابراز همدلی مناسب میتواند در ایجاد یک رابطه خوب تاثیر زیادی داشته باشد. به همین خاطر است که افراد برون گرا در این کار موفقتر به نظر میرسند.
داشتن تجربه
کسانی که در کار فروش تجربه دارند نسبت به کسانی که تازه پا به عرصه گذاشتهاند بازده بیشتری دارند و موفقتر عمل میکنند.
آگاهی از سیستمهای تلفنی و رایانهای
استفاده از ابزارها و نرم افزارهای مناسب، مدیریت ارتباط با مشتری و دسترسی به بانکهای اطلاعاتی از دیگر عواملی هستند که بر فروش تلفنی تاثیر میگذارند.
حرفهای بودن، داشتن تجربه و دسترسی به منابع موضوعی نیست که به راحتی به دست آید و برای رسیدن به آنها نیاز به صرف هزینههای مالی و زمانی زیادی میباشد بنابراین شما میتوانید از تیمهایی که مختص این کار هستند استفاده کنید و هزینه کمتری را هم متقبل شوید. یکی از ارائه دهندگان چنین تیمهای متخصصی پلتفرم زرین کال میباشد که در این راه به شما کمک شایانی میکنند.
روان شناسی رفتار مصرف کننده
یک نکتهی مهم برای موفقیت در فروش تلفنی شناخت رفتار مصرف کننده میباشد. در این زمینه کتابهای زیادی منتشر شده و شما میتوانید از آنها استفاده کنید. این کتابها جامعهی هدف را به شکل کامل توضیح میدهند و به شما میگویند که از منظر روان شناسی بهتر است که در هر موقعیت چه واکنشی را نشان دهید تا در نهایت راندمان کار خود را بالا ببرید.